Introductie

Bij AV Hylas hebben we recreatieve lopers, prestatielopers, competitielopers en de running blind-groep voor visueel gehandicapten. Voor de recreatieve lopers staan plezier en gezondheid voorop, voor de prestatielopers zijn de trainingen meer gericht op optimale prestaties tijdens wedstrijden. Competitielopers vertegenwoordigen onze club op zo'n hoof mogelijk niveau. Alle groepen trainen op hun eigen niveau op de baan, op de weg, of in de duinen en worden geleid door een vaste, gediplomeerde trainer. Bijna dagelijks zijn er hardlooptrainingen. Vaak in de avonduren, en in het weekend wordt er ook overdag getraind. De trainingen zijn gericht op verbetering van de looptechniek, snelheid en uithoudingsvermogen. Ook is er aandacht voor het juiste materiaal, want niets is zo erg als een verkeerde loopschoen!

Op zaterdagochtend wordt er door een grote groep lopers getraind. De meeste doen dit in de duinen en bossen bij Bergen en Schoorl, maar ook op de baan kun je op zaterdagochtend terecht. De hardlopers in de duinen verzamelen zich op een afgesproken plek en lopen in vijf verschillende niveaugroepen met ieder een eigen Hylas-trainer. Het hoogste niveau loopt een afstand van meer dan 15 km met een gemiddelde snelheid van ongeveer 12 km per uur. Het laagste niveau houdt het bij ongeveer 8 km met een gemiddelde snelheid van 7 km per uur. Op de baan lopen op zaterdagochtend recreanten die het prettiger vinden om een baan te lopen en duinlopers die herstellen van een blessure. Op de baan is er veel ruimte voor individuele begeleiding door twee vaste trainers. Vaste prik is na afloop koffiedrinken in de kantine, want ook bij volwassenen staat plezier en gezelligheid tijdens en na het sporten hoog in het vaandel. Ook de lopers in de duinen drinken na de training vaak koffie met elkaar. 

Twee keer per jaar start er een Start to Run training. Dit is een cursus van zeven weken voor mensen die nooit of lang geleden hebben hardgelopen. De Start-to-runners worden intensief begeleid om aan het eind van de cursus 3 km aan één stuk te kunnen hardlopen. Na zeven weken kun je je inschrijven voor een vervolgtraject van 10 weken. Na deze tien weken kun je je probleemloos aansluiten bij een van de groepen die in de duinen lopen of bij de trainingen op de baan. Houd de nieuwsberichten in de gaten voor de eerstvolgende Start-to-run!